BDNF – jak zlepšit paměť

Brain- Derived Neurotrophic Factor, tj. mozkový neurotrofický faktor
(protein podněcující např. růst mozkových buněk)
Potud slovník, nyní telegraficky k BDNF a jeho využití:

Co je BDNF

Je to látka, která je produkována v mozku. Podporuje růst nových nervových spojení.
Jedná se o velmi důležitou látku v mozku. Udržuje mozkové buňky při životě.
Každý den umírají nervové buňky. Nové buňky i vznikají.
Oblast v mozku, kde vznikají nové nervové buňky – hyppocampus (viz. obrázek).

Hyppocampus   – je jednoduše řečeno centrum pro vytváření paměti, paměťových stop, ukládání informací.

Není až tak důležité kolik máme v mozku nervových buněk, ale jaká je hustota jejich spojení.
Čím je hustota spojení větší, tím je to samozřejmě pro výkonnost našeho mozku lepší.
Spojení mezi nervovými buňkami – synapse.
BDNF podporuje tvorbu synapsí.

BDNF dokonce potlačuje chuť k jídlu a ovlivňuje tak i naši tělesnou hmotnost. (Zdroj)
Zvýšení hladiny BDNF může mít vynikající preventivní účinek v případě řady ničivých poruch mozku, včetně Alzheimerovy choroby. (Zdroj)

Jak ovlivnit hustotu spojení nervových buněk?

BDNF se nachází v různých tkáních mozku. Nejvíce však v hyppocampu.
Na funkčnost hyppocampu má vliv právě BDNF

Co zvyšuje koncentraci BDNF v hyppocampu?

  • fyzická aktivita
  • káva a zelený čaj
  • sex

Co snižuje koncentraci BDNF v hyppocampu?

  • fyzická pasivita – (dlouhodobé sezení)
  • tučná jídla
  • kouření
  • omamné a psychotropní látky

Pro mentální výkonnost člověka je důležité jak často, neboli jak dlouho jsme fyzicky pasivní, tedy jak dlouho např. ležíme nebo sedíme během dne.

Pokud tedy prosedíme celých 8 hodin v kanceláři každý den,  rozhodně nás nezachrání 3x 60 minut ve fitku za týden.

Zdroje:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?linkname=gene_pubmed&from_uid=627

Foto:
Henry Vandyke Carter [Public domain], via Wikimedia Commons